Hajtókarok könnyítése, egyensúlyozása és polírozása

 

A hajtókarok a forgattyús mechanizmus részei, mint azt már bizonyára tudjuk. A főtengely és a dugattyúk közti kapcsolatot biztosítják. Gyakorlatilag a hajtókarok hivatottak a dugattyú mozgását a főtengelyünk forgatására átalakítani.

A hajtókarokat többféleképpen modellezhetjük. A legelterjedtebb példája ennek a 2 tömegre bontás. Eszerint a modell szerint a hajtókar tömegét 2 részre oszthatjuk. Az egyik rész forgó mozgást végez,a  másik pedig egy alternáló mozgást.

A hajtókarok könnyítésekor célunk az, hogy még megfelelő biztonsági szintet tartva, a sorozatgyártás miatt keletkező kovácsolási és egyéb feleslegektől megszabadítsuk a hajtókarunkat. Szem előtt kell tartanunk a könnyítés egész folyamata alatt hajtókarunk össztömegét, és tömegközéppontját is.

A hajtókarok kritikus keresztmetszeteit vizsgálva több leírást is találhatunk, hogy hol és milyen igénybevétele van egy hajtókarnak. Mindezeken túl tapasztalati eredményekre is szükség van. Ezeket ötvözve próbáljuk meg közelíteni a nem laboratóriumi körülmények között előállítható könnyített, egyensúlyozott hajtókarokat.

A hajtókarok polírozására több indok is van:

  • A felületi érdesség finomításával nem alakulnak ki nagy mértékű feszültségcsúcsok a hajtókarok felületén.

  • Láthatóvá tehetünk vele kezdeti repedéseket, és mint tudjuk: minden repedés kezdeti törés.

  • Üzem közben a polírozott felületről "könnyebben" lefolyik az olaj.

Mivel ezek az átalakított hajtókarok már-már tuningalkatrészeknek nevezhetők, ezért semmilyen anyagi felelősséget nem tudunk vállalni a hajtókarok által esetlegesen okozott károkért. Amit garantálni tudunk, hogy a képességeink és lehetőségeink szerint a legjobb munkát igyekszünk végezni. Eddigi visszajelzéseink alapján még nem szakadt el általunk átalakított hajtókar. Amennyiben az ön birtokában van ilyen, kérem jelezze, és új menüpont fog készülni Nem mindig sikerül címmel, képekkel illusztrálva.

 

 

módosítva:

2009.02.02.